Lui? Willen niet werken? Laura veegt de vloer aan met stereotypes over Gen Z

We hebben allerlei toffe sprekers gestrikt voor ons event op 31 mei. We gaan het tijdens het event hebben over de belangrijkste mensen voor de toekomst van je bedrijf: young professionals. Eén van de sprekers die het podium gaat betreden, is Laura Bas – Gen Z expert. Expert is misschien nog wel een understatement. Ze weet alles over haar generatie. Ze heeft als jongerenambassadeur gewerkt voor Buitenlandse Zaken, ze heeft Culture, Organization and Management gestudeerd aan de VU, en op TikTok en Instagram maakt ze furore. Kortom: als je iets over Gen Z wil leren, moet je Laura hebben.

 

Laura doet veel onderzoek naar de dynamiek tussen Gen Z en bedrijven. We vroegen haar welke uitdagingen ze tegenkomt. Ze overlaadde ons met interessante inzichten:

Waarom? Daarom – dat werkt niet meer

‘Iedere generatie wordt op een andere manier opgevoed. Ouders van Gen Z hebben hun kinderen over het algemeen heel open opgevoed. Bovendien is Gen Z de eerste generatie die opgroeit met een smartphone in een online wereld. Dat bepaalt je blik op de wereld. Gen Z wil bijvoorbeeld uitleg. Ze bevragen dingen. Waarom? Daarom – dat werkt niet meer. Als je in het management ervaren volwassenen hebt die dat niet begrijpen, dan ontstaat daar frictie.

 

‘Gen Z wil uitleg. Ze bevragen dingen. Waarom? Daarom – dat werkt niet meer.’

De arbeidsmarkt zorgt ervoor dat Gen Z hogere eisen kan stellen

‘Ik zie dat Gen Z vaak hogere eisen stelt. En dat is logisch: er is krapte op de arbeidsmarkt, daardoor kunnen ze selectiever zijn. Dat zijn bedrijven niet gewend, en ook dat kan voor spanning zorgen. Het stellen van hoge eisen wordt Gen Z niet altijd in dank afgenomen. Het wordt gezien als verwend, maar dat is het niet. Gen Z heeft op de arbeidsmarkt gewoon een andere positie dan bijvoorbeeld millennials hadden toen zij begonnen met werken.’

Gen Z wil vrijheid, maar ook mentorschap

‘Hierarchie – of het ontbreken ervan – is heel belangrijk. De jongste generatie wil vrijheid. Ze willen remote kunnen werken, zelf hun uren indelen en vormgeven aan hun werk. Maar vergis je niet: Gen Z wil ook mentorschap. Koppel ze dus aan een ervaren collega. Jonge mensen vinden het leuk om te leren. Maak een carrièreplan met ze. Waar wil je over 5 of 10 jaar staan? En hoe kan dat binnen jouw organisatie? Laat ze zo groot mogelijk dromen. Gen-Z is best een beetje paradoxaal. 

 

‘Gen Z is best een beetje paradoxaal.’ 

Gen Z wisselt makkelijker van baan – daar moet je als bedrijf mee om leren gaan

‘Waar ik veel pijn zie bij organisaties is dat Gen Z snel weggaat. Daar doe je helaas weinig aan. De arbeidsmarkt is nou eenmaal veranderd. Toen mijn ouders de arbeidsmarkt op gingen, was er geen internet. De jonge generatie is constant aan het zoeken naar wat ze willen. Dus de kunst is niet om ze koste wat kost vast te houden. Je kunt het best meebewegen, op een fijne manier afscheid nemen. Gen Z praat veel over werkervaring, dus de kans is heel groot dat ze hun positieve ervaring delen – dat levert je weer nieuwe, goede mensen op.’

 

‘Gen Z praat veel over werkervaring, dus de kans is heel groot dat ze hun positieve ervaring delen – dat levert je weer nieuwe, goede mensen op.’

Laura gaat de 31e wat stereotypes over Gen Z onderuit halen

We vroegen Laura wat ze de 31e wil vertellen. ‘Ik wil een aantal hardnekkige stereotypes over Gen Z onderuit halen op basis van feiten. Ik ben bij heel veel organisaties binnen geweest, ik heb heel veel onderzoek gedaan – daar wil ik managers en werkgevers in meenemen. 

 

Eén van de stereotypes waar ik het over wil hebben is dat Gen Z niet wil werken, dat ze lui zijn. In de media worden ze neergezet als sneeuwvlokjes die om 15:00 uur naar huis willen. Maar dat is helemaal niet zo. Nederland heeft het hoogste percentage werkende jongeren: 77% werkt, tegenover 35% als Europees gemiddelde. 

 

‘Gen Z is zo belangrijk. De helft van de wereld is onder de 30. Deze generatie is de grootste generatie ooit.’

Verder ga ik laten zien waarin Gen Z verschilt van andere generaties. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat heel veel marketinguitingen werken bij andere generaties, maar bij Gen Z niet. Gen Z is zo belangrijk. De helft van de wereld is onder de 30. Deze generatie is de grootste generatie ooit. Dus we moeten het over ze hebben.’

 

Ben je erbij op 31 mei om Laura’s hele verhaal te horen?

Wil je alle blogs bekijken?